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March 28, 2010

Sakhir 2010 - ainda dá tempo






A maioria das áreas de escape está pronta, assim como o posicionamento novo para propaganda. Tudo com a ajuda sempre valiosa de meu compadre Ed Schueyfan.


Most of banks is done, and so new adverts are placed properly with a big help from my friend Ed Schueyfan, whose cooperation is always so valuable. Hope next week we have an end.

March 08, 2010

Weekend party - Singapore



Imperfeições de asfalto e imprecisões de perfil talvez sejam os maiores desafios na reprodução fiel das condições reais do circuito de Marina Bay, em Singapura. Enquanto na maioria das pistas atuais a busca é por uma suavidade tamanha na mudança de nível, para este caso a perspectiva é bem diferente.

Por isso eu e Paulo conversamos sobre qual a melhor forma de sugerir toda a gama de solavancos e sobressaltos da pista e resolvemos elaborar esse eficiente método.

Tudo o que precisamos descobrir, de antemão, é que é muito melhor simular saltos alterando de forma randômica o perfil transversal do traçado (track banking) e não o perfil longitudinal ao longo do eixo. Então esse é o passo-a-passo do processo:

1. No GP4 Builder, crie livremente alterações de banking por toda a pista;
2. Exporte um banco de dados da pista com valores de inclinação transversal (Real Bank Values);
3. Copie esses valores para uma planilha do Office Excel;
4. Gere gráficos de linha para trechos da pista, em nosso caso, do setor 151 ao 200. Os gráficos servirão para acompanhamento das alterações propostas no passo 5;
5. Altere manualmente e de maneira randômica os valores de banking. A princípio, pequenas mudanças até estar habituado;
6. Salve o resultado como texto sem tabulações (.txt) e importe diretamente no GP4 Builder.

Pena que não sei como criar um vídeo, mas acredite, o resultado é muito bom e balança pra dedéu.

PS: Seria ainda melhor se o Laurent criasse uma ferramente de edição de banking assim como hoje existe para alteração de altura.



Urban tarmac imperfections and imprecise heights remains as one of the major challenges on simulating singapore marina bay circuit. As for most of tracks we search for the Best tarmac level and smoother track profile, at singapore there would be a whole opposite approach.

That´s why I´ve been talking to Paulo about it, and we decided to create such a brand new “method” for bumping making.

All I have to discover is the fact that, in GP4 Builder, it´s way better to simulate bumping by randomic changes for track banking, and not track heights (Z values) as we first previewed. So, this was the step-by-step process:

1. At GP4 Builder, create track banking changes all along the circuit;
2. Export a track database text for Real Bank Values;
3. Copy these values into a Office Excel Sheet;
4. Generate Graphics for sector ranges (as we chosen, from 151 to 200). These graphics will help on visualize changing proposed on step 5;
5. Manually and randomic alterations on TBnk0151 to TBnk200 values. It does not need to be such great changes, but enough to simulate tarmac bumps;
6. Save sheet as a .txt file and import at GP4 Builder.

Pity I´m not able to release a video of these changes here, but be sure it´s fine and shaking all around.

PS: It would be even better if Laurent Lo2k would create a Bank Profiler quite similar as available Track Profiler. Only difference would be the fact there would be positive and negative values and a central axis.

March 04, 2010

Brand new liveries, not cars!



I´ve spent sometime last week on my very first painting job attempt. Base car was the superb RB6 made by Mr. Mitsuro "Andry" Sano for his not less than masterpiece 2009 car package released last week.

I´ve contacted Andry for unlock LOD files requesting and, as my job seems ok on his eyes, these cars are now on the way to his hands for future release.

Hopefully I get some free time for new Sauber and new Macarena (ex-Campos) liveries over the same base.

One knows 2009 RB5 does not suit 100% to these real cars but hey, I´m a track maker (yet). And it´s really funny to paint these beauties :)

Hope you enjoy.