Pages

March 08, 2010

Weekend party - Singapore



Imperfeições de asfalto e imprecisões de perfil talvez sejam os maiores desafios na reprodução fiel das condições reais do circuito de Marina Bay, em Singapura. Enquanto na maioria das pistas atuais a busca é por uma suavidade tamanha na mudança de nível, para este caso a perspectiva é bem diferente.

Por isso eu e Paulo conversamos sobre qual a melhor forma de sugerir toda a gama de solavancos e sobressaltos da pista e resolvemos elaborar esse eficiente método.

Tudo o que precisamos descobrir, de antemão, é que é muito melhor simular saltos alterando de forma randômica o perfil transversal do traçado (track banking) e não o perfil longitudinal ao longo do eixo. Então esse é o passo-a-passo do processo:

1. No GP4 Builder, crie livremente alterações de banking por toda a pista;
2. Exporte um banco de dados da pista com valores de inclinação transversal (Real Bank Values);
3. Copie esses valores para uma planilha do Office Excel;
4. Gere gráficos de linha para trechos da pista, em nosso caso, do setor 151 ao 200. Os gráficos servirão para acompanhamento das alterações propostas no passo 5;
5. Altere manualmente e de maneira randômica os valores de banking. A princípio, pequenas mudanças até estar habituado;
6. Salve o resultado como texto sem tabulações (.txt) e importe diretamente no GP4 Builder.

Pena que não sei como criar um vídeo, mas acredite, o resultado é muito bom e balança pra dedéu.

PS: Seria ainda melhor se o Laurent criasse uma ferramente de edição de banking assim como hoje existe para alteração de altura.



Urban tarmac imperfections and imprecise heights remains as one of the major challenges on simulating singapore marina bay circuit. As for most of tracks we search for the Best tarmac level and smoother track profile, at singapore there would be a whole opposite approach.

That´s why I´ve been talking to Paulo about it, and we decided to create such a brand new “method” for bumping making.

All I have to discover is the fact that, in GP4 Builder, it´s way better to simulate bumping by randomic changes for track banking, and not track heights (Z values) as we first previewed. So, this was the step-by-step process:

1. At GP4 Builder, create track banking changes all along the circuit;
2. Export a track database text for Real Bank Values;
3. Copy these values into a Office Excel Sheet;
4. Generate Graphics for sector ranges (as we chosen, from 151 to 200). These graphics will help on visualize changing proposed on step 5;
5. Manually and randomic alterations on TBnk0151 to TBnk200 values. It does not need to be such great changes, but enough to simulate tarmac bumps;
6. Save sheet as a .txt file and import at GP4 Builder.

Pity I´m not able to release a video of these changes here, but be sure it´s fine and shaking all around.

PS: It would be even better if Laurent Lo2k would create a Bank Profiler quite similar as available Track Profiler. Only difference would be the fact there would be positive and negative values and a central axis.

3 comments :

Anonymous said...

It's on way [Lo2k]

Anonymous said...

If it's not too late, don't waste your time changing banking value for each sector, I'm almost done with the feature. [Lo2k]

gildoorf said...

Don´t worry mate about time... It´s already done, but surely it´s gonna be a very welcome feature :)